Standaryzacja produktów i usług

Standaryzacja
Pierwszym wyzwaniem, z jakim przychodzi się zmierzyć przy wdrażaniu systemów wspomagających firmę jest dokładne zrozumienie i ustrukturyzowanie własnych procesów i oferty.

Jest to szczególnie trudne w przypadku organizacji produkujących produkty na zamówienie lub świadczących spersonalizowane usługi, gdzie ukierunkowanie na często niestandardowe potrzeby konkretnego klienta.

wyzwanie

W organizacjach tego typu może się wydawać, że każdy przypadek jest inny i wymaga indywidualnego podejścia, których to wymagań nie da się pogodzić ze standaryzacją. To jednak tylko pozory, które przy zachowaniu odpowiednich priorytetów i staranności można szybko zweryfikować.

Konieczne jest tutaj ostrożne zrównoważenie troski o zadowolenie klienta z potrzebą zarządzania, kontroli i ulepszania poziomu i skali świadczonych przez firmę usług. W przeciwnym wypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że wcześniej czy później organizacja natrafi na barierę rozwoju spowodowaną szybko rosnącym zapotrzebowaniem na nowych pracowników, kosztami opracowywania istniejących rozwiązań od nowa, utraty wiedzy wraz z rotacją pracowników czy zwykłych kosztów jakości wynikających z braku powtarzalności procesów.

rozwiązanie

Jak w wielu obszarach z pomocą przychodzi technologia i scentralizowane systemy wspomagania zarządzania wraz z katalogami produktów i usług.

Katalogi produktów i usług powinny z jednej strony zawierać możliwość elastycznego definiowania pełnego zestawu potrzeb jakie prezentuje klient, a z drugiej strony wymuszać i strukturyzować pewien zestaw minimalnych informacji, które są niezbędne organizacji nie tylko do celów uporządkowania samego procesu produkcji/usługi, ale również do analizy jego wydajności. Oznacza to, że katalogi powinny nie tylko obejmować sam fakt świadczenia danej usługi i jej szczegóły, ale również głębsze informacje o strukturze, relacje i powiązania z kontrahentami oraz wymagania procesowe.

I choć tego rodzaju rozwiązanie oznacza dodatkowy nakład pracy związany z katalogowaniem i gromadzeniem informacji oraz w początkowej fazie może wymagać zaangażowania dodatkowego czasu i środków to szybko pokazują się jego korzyści oraz nowe możliwości, jakie takie podejście otwiera.

korzyści

Obecność ustrukturyzowanych katalogów produktów i usług w widoczny sposób wpływa na powtarzalność i jakość wspieranego przez nie procesu. Bez względu na to kto realizuje zadanie (i na poziom jego doświadczenia) zestandaryzowane katalogi wymuszają minimalny poziom informacji, jego formę i jakość. Minimalizuje to problemy wynikające z różnego podejścia i standardów poszczególnych osób zapewniając spójny (i co ważne dostępny dla wielu osób) zestaw informacji do dalszego wykorzystania w ramach bardziej szczegółowych procesów.

Tutaj dochodzimy do drugiej ogromnej korzyści, a mianowicie do możliwości wykorzystania uporządkowanych danych w różnych miejscach i formie. Już sam fakt wdrożenia standardów ewidencji produkcji/usług sprawia, że na dalszych etapach nie ma konieczności ponownego ich zbierania pozwalając pracownikom na skupienie się na generowaniu wartości dodanej a nie zarządzaniu danymi, które przejmuje na siebie system.

Zestandaryzowane katalogi, choć mogą wydawać się dla wielu osób swoistego rodzaju ograniczeniem zapewniają solidny fundament dla porównywalności poszczególnych inicjatyw realizowanych w ramach organizacji, nawet jeśli dotyczą one różnych obszarów. Daje to podstawy do dalszego rozwoju organizacji opartej o wskaźniki, analizę efektywności oraz jej optymalizację.

Standaryzacja zapewnia również solidny fundament do usprawnienia współpracy z kontrahentami włączając w to budowę platform B2B, szybszą wymianę informacji, ograniczenie ciężaru administracyjnego (przez eliminację powtarzających się operacji), pełniejszą kontrolę nad zamówieniami oraz rozliczeniami.

implementacja

Przykładowa implementacja mechanizmów katalogów dla firmy produkcyjnej powinna obejmować minimum dwa typy katalogów:

  • katalog produktów – zawierający produkty przeznaczone dla klientów końcowych lub dla zewnętrznych odbiorów w zależności od profilu firmy
  • katalog komponentów – zawierający elementy składowe wymagane do wyprodukowania poszczególnych produktów

Obydwa katalogi powinny być powiązane relacją definiującą, które komponenty są wymagane dla poszczególnych produktów. Tego rodzaju relacja pozwoli na kontrolę kompletności zamówień komponentów oraz automatyczne prognozowanie/prezentowanie potrzeb firmy w zależności od zamówień.

Jednymi z najbardziej kluczowych cech jakimi są opisane produkty są ich ceny oraz budżety. Nawet w najprostszej wersji, gdzie ceny i budżety są jedynie odnotowywane bez obecności szerszego mechanizmu generowania polityki cenowej, ich obecność pozwala na śledzenie planowanych wartości zamówień na poziomie produktów, planowanych marż oraz do kontroli realizacji budżetów i marż zrealizowanych (z wykorzystaniem danych z platformy do składania zamówień u dostawców).

Opcjonalnym elementem (dla firm chcących stworzyć platformę B2B do współpracy ze swoimi dostawcami) powinien być katalog ofert na komponenty wraz z mechanizmem przydzielania uprawnień do ofertowania na poszczególne komponenty lub ich typy/kategorie. Zestandaryzowany katalog komponentów pozwala dostawcom na składanie ofert dostawcom bezpośrednio w systemie redukując wysiłek niezbędny do klasycznego wysyłania zapytań ofertowych oraz ich późniejszego procesowania. Otwiera to także drzwi do składania zamówień do dostawców bezpośrednio z poziomu systemu.

Dowiedz się więcej o tym przypadku

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym przypadku zadaj nam pytanie i opisz swoją sytuację

chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat?